India 2010, KFC, Photography

India 2010 revisited – day 8

Dagen började tidigt i den Indiska landsbyggden, helt utsövda och redo för dagens äventyr i trakterna runt Munnar. Vi började med en liten promenad runt teplantagen och där arbetarna ute i fälten redan hade jobbat många timmar. Det är så vackert i plantagen. Otroligt vackert.

2013-10-22 Indien revisited 01

Långa rader med tebuskar, läckert!2013-10-22 Indien revisited 02

Sen blev det frukost i hotellets restaurang. Det fanns ett bord med cornflakes, ett bord med indisk frukost med Idly (rispuffarna) och dosa (pannkakorna). Sen ett bord där en kok stekte omelett och så en brödrost med lite sylt. Så det blev en riktig röra till frukost. Vi kände att vi var tvungna att testa den indiska frukosten och det var gott, speciellt dosan. Jag kände inte att idly var min grej. Men rostat bröd och omelett var gott. 2013-10-22 Indien revisited 03Sen var det dags att ta tag i dagens äventyr. Det blev en tur upp i bergen… Det duggade lite men det var ganska skönt väder. Dimman låg lågt i dalen och desto högre vi steg desto dimmigare blev det.  2013-10-22 Indien revisited 04

Dagens första stop var Eravikulam National Park, en Indisk nationalpark där det bor en speciell ras av getter enligt guideboken. Ca 100 km2 med utsikter ut över Kerala och Tamil Nadu (grannprovinsen). 2013-10-22 Indien revisited 05

Indierna har dille på skyltar och dessa är två är några av de brillianta skyltarna man kunde hitta i parken. 2013-10-22 Indien revisited 06

Man åkte i en skruttig buss från entrén till ett stop längre upp för berget. Därifrån skulle man gå den sista biten, men bussfärden var väldigt intressant. Dels var bussen väldigt skruttig dels var vägarna väldigt små. Men sist men inte minst var det väldigt väldigt dimmigt!2013-10-22 Indien revisited 07

Men otroligt vackert… trots dimman och regnet. 2013-10-22 Indien revisited 08

Och ibland såg vi inte mycket mer än vägen. 2013-10-22 Indien revisited 09

Men tur var väl det när vägräckena bara försvann, rakt ner för det branta berget…2013-10-22 Indien revisited 10

Sen var det dags att promenera upp för berget. Dimman hade släpt lite och vi fick se den vackra solen och lite lite lite blå himmel. 2013-10-22 Indien revisited 11

Medan de andra gick vidare för att titta på lite mer utsikt försökte Adde och jag ta vår första indiska geocache. Men när vi insåg var cachen låg beslutade vi ganska snabbt att vi inte ens skulle försöka ta cachen. Den låg nämligen i ett stenröse och ett fint litet ormvänligt hål. Behöver vi fundera på detta mer? =)2013-10-22 Indien revisited 12

Dimman rullade in igen och vi såg knappt något alls. Men det var vackert och luften här uppe var så fin. 2013-10-22 Indien revisited 13Sen bar det ner för berget igen, ner i de vackra dalarna och teplantagen.   2013-10-22 Indien revisited 14

Vackert så det gör ont…. Och kolla hur brant det är… Knasigt!2013-10-22 Indien revisited 15

Nere i dalen åkte vi till nästa resemål genom Munnar och den vackra gröna dalen…2013-10-22 Indien revisited 16

Till Tea Museum – Kanan Devan KHills Plantations Company Private Limited2013-10-22 Indien revisited 17

Här gick vi en guidead tur där vi fick lära oss om olika tesorter, hur de görs och varför de smakar som de gör. Vi fick titta i fabriken och därefter smaka tet som fabriken gjort. Otroligt vilket arbete för att göra en dryck som är så naturlig för oss i dagens samhälle. 2013-10-22 Indien revisited 18

Mycket information som gjorde det lite mer intressant att dricka te. Vi fick även möjlighet att köpa te, vilket vi gjorde i massor. Vem vill inte ha te direkt från fabriken =)2013-10-22 Indien revisited 19

Sen blev det lunch, en indisk lunchbuffé på ett hotell i närheten. 2013-10-22 Indien revisited 20

Sen åkte vi vidare till eftermiddagens utflykter…genom ett helt fantastiskt landskap. Jag tröttnar aldrig på teplantagen.2013-10-22 Indien revisited 21

Vi åkte förbi en damm och en sjö, som var en sån där turistfälla. Men för oss som har nåde sjöar och dammar i Sverige var det inte riktigt någon större hit. 2013-10-22 Indien revisited 22

Däremot var detta något helt magiskt. På väg till nästa mål så stannade chauffören till och tvinga oss ut ur bilen för att titta… på 3 vilda elefanter… Helt makalöst! Och det var så vackert, så naturligt, så känslomässigt. Något som man faktiskt inte kan vara säker på att man någonsin kommer att få uppleva igen… 2013-10-22 Indien revisited 23

Echo lake – en sjö som Indierna vallfärdar till för att höra sitt eget eko. Konstigt ställe, riktigt udda. Vattnet smutsigt, stranden smutsig, massor med krimskrams och så otroligt fånigt. Men samtidigt är det roligt att se vad Indierna tycker är ett utflyktsmål. 2013-10-22 Indien revisited 24

Sen tillbaka till Munnar och till de färgglada husen längst bergen…2013-10-22 Indien revisited 25

Vi stannade till i en handelsträdgård för att titta lite på vilka roliga växter de hade. Men det var mycket vi kände igen men det var ju roligt också. 2013-10-22 Indien revisited 26

Sen blev det dags att ta sig hem till hotellet och vila lite. Jag började känna mig ganska trött och hade ont i magen, lite Indien-sjuka på gång kanske. Så Adde och jag valde att stanna i hotellet medan de andra tog sig ut i staden för middag. Vi beställde lite mat upp till rummet och bland annat dessa underbara svartpeppar pappadams. Otroligt goda!2013-10-22 Indien revisited 27