India 2010, KFC, Photography

India 2010 revisited – day 11

Vi vaknade upp utsövda och utvilade på vårt privata indiska resort. En ganska annorlunda upplevelse att ha ett stort och helt tomt resort helt för oss själva. Vi åt frukost och packade ihop och tog ett sista varv på resorten innan for iväg på nästa äventyr.

2013-10-25 Indien revisited 01

Nästa äventyr skulle leda oss ut på Kerala Backwaters, ett nätverk av kanaler och sjöar ca 900 km långt med vattenled som leder genom Kerala ut till Indiska oceanen. 2013-10-25 Indien revisited 02Men först så skulle vi åka färja… Ja, på bilden ser ni en indisk färja som tar bilar och människor från ena sidan vattendraget till den andra sidan. I stora drag var det 2 ekor och en ångbåt som snörats fast med några större stockar… Det var intressant och ganska läskigt =)   2013-10-25 Indien revisited 03Vi kom fram i Cochin och förundrades hur vackert och grönt det var, men vi skulle få utforska Cochin mer imorgon så vi väntade lite med att utforska tillsvidare.    2013-10-25 Indien revisited 04

Däremot tog vi en snabbtur till stranden för att få känna på havet… En vit sandstrand och härlig vatten, här skulle jag lätt kunnat stanna några dagar…2013-10-25 Indien revisited 05

Men dagens mål var till hamnen för att kliva på vår egen PickAdly houseboat eller kettuvallams. Vår boat hade 3 sovrum så det var bara vi och personalen på båten. Men vår båt hade även en övervåning där maten intogs, men förutom det såg den ut som denna. Kettuvallams var tidigare använda för att frakta säden från fälten till fabrikerna, ca 30 meter långa och användes även som bostäder för semestrande kungligheter.2013-10-25 Indien revisited 06

Addes och mitt sovrum…2013-10-25 Indien revisited 07

Vi blev direkt bjudna på frukt och dricka när vi steg på båten. Det fanns kock ombord som fixade all mat och så en chafför och så en allt-och-allo-kille. 2013-10-25 Indien revisited 08

Så här såg det ut längst Backwaters, husbåtar på långa rader…2013-10-25 Indien revisited 09

Det blev lunch och vi njöt bara av att få vara och bli områdda…2013-10-25 Indien revisited 10

Utsikten var slående, vi spenderade dagen med att läsa böcker, slumra, fota och bara njuta av utsikten. Vi puttrade fram tillsammans med många andra båtar längst de labyrintliknande Backwaters.  2013-10-25 Indien revisited 11Till Afternoon Tea blev det kaffe/te och pommes. Och den spännande kombinationen blev bara bättre av att de friterat pommes:en i kokosnötsolja. Smakkombinationerna av potatis, salt, kokos, ketchup och kaffe men mjölk blev verkligen speciell, men något vi ALDRIG kommer att glömma =) 2013-10-25 Indien revisited 12

Vi fortsatte åka i en svag bris och solsken med ändrande landskap…

2013-10-25 Indien revisited 13

Och så blev vattendragen lite större, vi åkte ut på en sjö och såg knappt andra sidan av sjön… Lite mer vågigt men väldigt mysigt med det enda som lät var den puttrande motorn av båten och fågelkraxande.  2013-10-25 Indien revisited 14Solen började gå ner och det var dags för att båten att hitta sin hamn för natten. Men vilka otroligt vackra vyer vi fick uppleva.  2013-10-25 Indien revisited 15

Vårt läger för natten…2013-10-25 Indien revisited 16

Kolla färgspelet…2013-10-25 Indien revisited 17

Vi och fladdermössen lekte kurragömma på båten…2013-10-25 Indien revisited 18

medan himlen brann…2013-10-25 Indien revisited 19

Och vi åt middag på båten. 2013-10-25 Indien revisited 20

En helt otroligt mysig dag med mycket vila, som vi egentligen inte borde behöva, men det kändes precis rätt =) Härlig och ett otroligt häftigt sätt att resa på, och jag är så glad att jag fick uppleva det. När vi kom hem igen så fick vi höra att dessa båtar var något som man verkligen avrådde från att åka på för de var i stort sett stora dödsfällor, men vi mådde hur bra som helst!