Adde, Sopot-Polen 2007

Sopot Polen 2007 – Dag 1

En första parresa med våra vänner Sofia och Calle blev det i helgen. En weekendresa till Sopot i Polen. Det är en “liten” stad 2-3 mil från Gdansk, eller rättare sagt det är en av tre kuststäder, Gdynia, Sopot och Gdansk som i stort sett har växt ihop. Sopot har ca 50000 invånare och är väldigt mysigt. Resan började med en fika på Skavsta flygplats, förväntansfulla och mycket glada. Vi åkte iväg med Wizzair på torsdag kväll kl 22.35 och var framme i lägenheten (Calles mammas) vid 00.15.
Ja just det, planet var ROSA…snacka om att Sofia och jag var lyckliga 🙂 Killarna tror jag, tyckte bara att vi var fåninga. Vi köpte med oss lite godis och skulle sitta och spela spel på planet hade vi tänkt. Men så fort vi tog fram spelet så var det dags att landa 🙂 Vilket betydde att jag vann…haha…jag är därmed regerande mästare i spel tills resa…*fniss* När vi var framme, så tog vi en taxi till Sopot – en resa i 130 km/timmen (enligt hastighetsbegränsningarna) med en väldigt söt gammal farbror…Väl framme i lägenheten blev det öl och vin, godis och mycket skratt långt in på natten 🙂
Den första dagen utforskades Sopot. Promend längst gågatan med alla affärerna, lite smink inköp. Därefter nn strandpromenad – tyvärr var det ganska mulet – och lunch på en fiskresturang. Mycket skratt och mycket prat om både det ena och det andra.
Piren väntade vi med. Istället gick vi vidare på stranden och tittade på de färgglada fiskebåtarna.
Sofia och jag plockade massor med ROSA snäckor. När vi gått en promenad så satte vi oss på en fiskresturang och intog lunch.
Fiskfiler och pommes frites – det var otroligt gott – färsk fisk som bara smälte i munnen.
Efter lunchen bestämde vi oss för att åka till Fashion Outlet – en outletbutik med massor med shopping. Resan dit var lite smått problematiskt och tog väldigt lång tid men när vi väl kom fram – var vi glada 🙂 Massor med fina saker att shoppa, och massor av fina saker att titta på. Tyvärr fanns det inte så mycket handväskor – vilket var det jag letade efter.
Tyvärr så var det lite problematiskt när vi skulle åka hem sen eftersom vi trodde att vi skulle kunna ta en taxi, men det fanns tyvärr ingen – så vi fick vänta på bussen – inte helt kul efter att vi gått hela dagen och stått hela dagen. Vi var lite trötta allihop. När vi äntligen kom hem, vid kl 21 så gick vi förbi Delikatessbutiken och köpte med oss massor av smaskiga saker för att ha till middagen och myset.
Kvällen avslutades med en mysig middag och mycket skratt – inte helt nyktra 🙂
Fortsättning följer…
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Karoleen – Photographer © 2005-2011 All Rights Reserved.
Contact me at mail@karoleen.se .